tiistai 3. heinäkuuta 2012

Minä olen oppinut..

Meikälikka lähti vetämään päivänokosia, mutta pyysin Mattea sillä aikaa listaamaan tänne blogiin sanoja, jotka jo nyt 10 viikkoisena (ja risat) tunnistan. Matte sanoo, että olen oppivainen tyttö ja kyllä minä aika paljon olen oppinutkin :)
TÄNNE- sana oli ihan eka, jonka opin. Silloin kun se kuuluu vilistän kiireen vilkkaa Matten tai Hussen tykö ja sitten minut palkitaan makupalalla. Paitsi joskus jos minulla on massu täynnä eikä yhtään nälätä, silloin en aina viitsi kiiruhtaa. Matte vitsaileekin, että minua voi toistaiseksi pitää irti vain nälkäisenä :) Joskus myös joudun niin hajujen maailmaan, että korvani menevät kaikille muille äänille kertakaikkiaan lukkoon. Mutta kotiväen mielestä ollaan hyvällä alulla luoksetuloharjoittelussa.
ISTU- sana oli toinen, jonka opin. Sen opin ihan hetkessä yhtenä päivänä. Siitäkin seuraa mukavia asioita, yleensä nami tipahtaa suuhuni kun pyydettäessä istahdan. Tämän sanan osaan myös ruotsiksi, Husse kun sanoo SITT, niin pyllähdän ja jään odottamaan kehuja.
KATO- sanan olen oppinut itse ilman että sitä on minulle opetettu. Kun Matte sanoo nimeni ja KATO ('katso')- sanan, niin olen pannut merkille että jotain kivaa on tapahtumassa ja innostun kovasti. Samanlainen innostuneen ilostuttava vaikutus minuun on kun Matte sanoo MISSÄ. Silloin ruvetaan hakemaan lelujani yhdessä ja sitten niillä leikitään.
Hihnakävelyllä kun ollaan, niin TULETULE tarkoittaa sitä, että minun on aika lopettaa haistelut ja jatkaa matkaa. Husse sanoo KOMKOM ja hän tarkoittaa samaa asiaa, sen olen oppinut.
Kun kuulen sanan RUOKA herahtaa vesi kielelleni ja ryntään ruokakupille. Olen myös oppinut, että kippo ojennetaan vasta kun olen ensin vilkaissut Mattea tai Hussea silmiin. Sanovat, että siinä harjoitellaan kontaktin ottoa, mutta siitä vaikeasta sanasta minä en ymmärrä mitään.
Ja tänään taisin hoksata mitä Matte tarkoittaa, kun hän sanoo, että MAAHAN. Sitä ollaan yritetty muutaman kerran ennekin, niin että Mattella on ollut nami kädessä, maassa ja sitten on odotettu, että minä hoksaisin mennä makaamaan. Mutta minä vaan en ole hoksannut. Tänään Matte sitten oikein näytti mulle mitä se tarkoittaa laittamalla mut makaamaan. Ja silloin meikäläisellä leikkasi. Ja sitten osasin! :)

Kuten huomaatte, on minusta tulossa kaksikielinen koira. Kaksikielisyys avartaa kuulemma ihmistä, saapi nähdä miten avara kaksikielisestä koirasta tuleekaan. Niin ja 'puhunhan' minä myös kolmatta kieltä; koiraa. :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kivaa, kun kävit lukemassa kirjoituksiamme :)
Superkivaa, jos myös jätät kommenttikenttään meille terkut.
Terv Wiima ja Tihku